Bekkenbodem trainen

Bekkenbodem trainen: dit is waarom!

Velen zijn doorgaans te vinden in de sportschool om de arm-, been- en buikspieren te trainen. Maar hoe zit het dan met de bekkenbodemspieren? Deze worden veelal vergeten, maar zijn echter belangrijke spieren in het lichaam. Daarom is het de hoogste tijd om het belang ervan verder uit te lichten. In dit artikel vertellen wij u alles over de bekkenbodem trainen. Lees snel verder.

Waarom uw bekkenbodem trainen?

De bekken bevinden zich tussen de buik en de heupen, ongeveer waar de blaas en de baarmoeder zich bevinden. Onder de bekken zit de bekkenbodem. De bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat de organen erboven worden ondersteund, zodat u niets ongewenst zal verliezen. Daarnaast zal het uw rugpijn ook verminderen. Door de bekkenbodemspieren te trainen, verbetert de ademhaling, bloedcirculatie en de balans in uw houding. 

Wanneer we ouder worden, kan het voorkomen dat de bekkenbodemspieren verzwakken. Dit is meestal een gevolg van een bevalling, maar leeftijd kan hier ook een oorzaak van zijn. Eén van onze gezondheidstips voor een sterke bekkenbodem is door de bekkenbodemspieren regelmatig te trainen. Dit zal urine- of ontlastingsverlies voorkomen en kan seksueel plezier bevorderen.

Bekkenbodem oefeningen

Hoe kan u uw bekkenbodem trainen? Dat kan eenvoudig met behulp van bekkenbodem oefeningen. Deze kunt u gemakkelijk thuis doen of bij de sportschool. Hieronder lichten we twee bekkenbodem oefeningen verder toe.

Squats

Squats zijn welbekende oefeningen, maar wist u dat ze ook handig zijn om uw bekkenbodem te trainen? U begint eerst met een staande houding. Vervolgens zet u de benen op schouderbreedte uit elkaar en verplaatst u het gewicht van de voet naar de hak. Zorg ervoor dat u niet achterover valt. Hierna kunt u door de knieën gaan en de kont naar achteren houden, in een hoek van 90 graden. Het is de bedoeling dat de tenen nog los kunnen komen van de vloer, omdat u op uw hak moet rusten. Nu kunt u rustig weer omhoog komen. Herhaal dit enkele keren.

Brug

Ook de ‘brug’ kunt u eenvoudig thuis uitvoeren. U begint liggend op uw rug, met de knieën omhoog en de voeten plat op de grond. Uw armen horen langs uw lichaam te rusten. Hierna kunt u uw heupen omhoog brengen en de bekkenbodemspieren aanspannen. Dit kunt u voor ongeveer 10 seconden doen, voordat u de spieren weer ontspant en de heupen laat zakken. Herhaal deze oefening meerdere malen. Wordt het te makkelijk? Dan kunt u een gewicht op uw onderbuik zetten.

Kegelballen

De bekkenbodem trainen kan nog op enkele andere manieren. Een populaire optie is door middel van kegelballen. Dit zijn kleine balletjes en kunt u voor een langere periode dragen tijdens dagelijkse bezigheden. Bovendien kunt u ze dragen terwijl u bovenstaande bekkenbodem oefeningen uitvoert. Als beginner raden wij u aan om te starten met kegelballen van zo’n 3 centimeter, zodat u ze nog in kunt houden. Naarmate dit makkelijker wordt voor u, kunt u doorschakelen naar steeds kleinere kegelballen. Daarnaast zijn er ook kegelballen met een app beschikbaar. U kunt de kegelballen bedienen met een app en verschillende oefeningen uitvoeren. De bekkenbodem trainen is dus ontzettend eenvoudig en kent veel gezondheidsvoordelen. Gaat u ook uw bekkenbodem trainen?

Recente blog artikelen