SEA: Zoekmachine adverteren

SEA: Zoekmachine adverteren

Search Engine Advertising (SEA), oftewel zoekmachine adverteren, is een cruciaal onderdeel van online marketing. Dit is een betaalde manier om bezoekers naar uw website te krijgen. Het klinkt vrij simpel, maar zonder enige kennis van online marketing zal het lastig worden. Ook moet de website geoptimaliseerd zijn en moet er gebruik worden gemaakt van Google Ads. In dit artikel zullen we dieper ingaan op SEA, Google Ads en de werking ervan. Lees snel verder.

Wat is SEA?

SEA is het adverteren op zoekmachines. Het begint altijd met een zoekwoorden onderzoek, om erachter te komen welke zoekwoorden vaak worden gezocht. In tegenstelling tot SEO, waar de zoekwoorden worden gebruikt voor kopteksten en andere teksten om de website te vullen, is SEA een aanvulling op SEO. Met SEA betaalt u voor bepaalde zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden. Op deze manier verschijnt uw website eerder in de zoekresultaten van bezoekers die het zoekwoord invoeren. Om optimaal gebruik te maken van SEA, is Google Ads een belangrijk hulpmiddel. 

Google Ads

Google Ads is een advertentieprogramma van Google, waar het grootste deel van hun inkomen vandaan komt. Dit hulpmiddel is bedoeld om goed vindbaar te zijn in Google, maar wel tegen een betaling. Zoals we eerder al hadden benoemd, begint SEA altijd met een zoekwoorden onderzoek om erachter te komen welke zoekwoorden relevant zijn voor uw onderneming. Hierna zal Google Ads de optie bieden om te betalen voor de gewenste zoekwoorden. Voor elk zoekwoord kunt u een ander bedrag bieden. Hoe hoger u biedt, hoe beter uw website vindbaar zal zijn voor de bezoekers die het zoekwoord invullen. 

Hoe effectief is SEA?

Hoe effectief SEA zal zijn voor uw onderneming is afhankelijk van diverse factoren. Goede en relevante zoekwoorden zullen hier de basis van vormen. Verkoopt u kleding? Dan moeten de zoekwoorden ook gerelateerd zijn aan kleding. Naast de zoekwoorden is de click-through-rate (CTR) ook belangrijk. Dit is het aantal keer dat er geklikt wordt op uw advertentie. Hoe hoger de CTR, hoe meer mensen uw website dus bezoeken via de advertentie. Bovendien betaalt u per klik. Als er vaak op de advertentie wordt geklikt zullen de kosten ook hoog oplopen. Daarom is het belangrijk dat de SEA wordt uitgevoerd door een professioneel online marketing bureau, zodat er geen ongewenste of onnodige kosten worden gemaakt.

Hulp nodig bij SEA en Google Ads?

Een effectieve SEA-campagne vereist dus veel tijd en kennis. Om deze reden is het cruciaal dat het wordt gedaan door een professioneel SEA bureau, dat veel kennis en ervaring heeft met het opzetten en onderhouden van een SEA-campagne. SEA uitbesteden is dus een goede oplossing als u geen of weinig kennis heeft van het vak. Wilt u graag meer weten over online marketing? Lees dan ons artikel over SEO: Zoekmachine optimalisatie. Ook hebben we artikelen over andere dienstverleningen. Houd Startup24 goed in de gaten voor nieuwe artikelen!

Recente blog artikelen